To już druga powieść szwedzkiej pisarki Camilli Ceder. Wszyscy, którym podobał się jej debiutancki Śmiertelny chłód na pewno sięgną i po ten tom. Uważam, że nie powinni się zawieść.
Grupa postaci, którą znamy już z pierwszej powieści, powraca. Tym razem autorka zrezygnowała jednak z zagłębiania się w szczegółowe opisy bohaterów i ich życia.
Zaserwowała nam to w debiutanckiej powieści, teraz najwyraźniej uznała, że większość czytelników zna ich już, więc pewnych rzeczy nie trzeba powtarzać. Jednak nawet jeżeli to Babilon jest naszym pierwszym spotkaniem z twórczością Ceder, brak dokładnych opisów nie wpływa negatywnie na odbiór prezentowanej przez pisarkę historii.
Główną postacią w wątku policyjnym jest nadal Christian Tell, jednak ciekawie prezentuje się też nowy bohater, Pelle Höije, który jest teraz szefem Christiana. Oczywiście w dochodzeniu bierze też udział dziennikarka Seja Lund, znana z pierwszego tomu, uwikłana w osobiste relacje z Tellem.
Sprawa, z którą tym razem ma się zmierzyć nasza grupa, jest pozornie dość prosta. Zamordowano kobietę i mężczyznę, brutalność zbrodni świadczy o tym, że morderca mógł znajdować się w stanie silnego wzburzenia. Nic więc dziwnego, że podejrzenie pada w pierwszej kolejności na narzeczonego kobiety. Motywy są niemal podręcznikowe: jedna z ofiar, Ann-Marie Karpov, była znanym naukowcem, archeologiem. Jej kochanek, Henrik, miał narzeczoną, chorobliwie wręcz zazdrosna. Gdyby jednak sprawa była taka prosta, nie trzeba byłoby snuć całej kryminalnej intrygi, którą przedstawia nam Ceder.
Camilla Ceder bawi się nieco konwencją kryminalnego thrillera, sprawnie manipulując oczekiwaniami czytelnika i myląc mu tropy. Kiedy już zaczynamy sobie wyobrażać jakim torem potoczy się dalsza część fabuły, zmienia ona kierunek. W języku Ceder znajdziemy przebłyski błyskotliwego cynizmu, charakterystyczne dla kryminalnego podgatunku hard-boiled. Warto to docenić, ponieważ niewielu młodych autorów tak dobrze radzi sobie ze skomplikowaną materią języka.
Autor: Rafał Chojnacki
Camilla Ceder, Babilon, Czarna Owca, 2012.